23 de desembre del 2015

PSICOLOGIA POSITIVA: FORTALESES I VIRTUTS HUMANES

M’agrada llegir i m’encanten els llibres. Ampliar la meva biblioteca personal amb noves adquisicions és una cosa que m’apassiona. Ja bé sigui amb exemplars de novel·les o de llibres i manuals associats a la psicologia, a l’educació i a la salut.

El darrer llibre al que no m’he pogut resistir és Educación emocional – propuestas para educadores y familias- Rafael Bisquerra (Coord.)- Editorial DESCLÉ – 2a ed. 2013. És un llibre amb dues parts ben diferenciades. La primera part amb una aportació teòrica sobre educació emocional i psicologia positiva i la segona part amb activitats i exercicis per treballar el desenvolupament de les competències emocionals, dirigides especialment a educació infantil, primària, secundària i a les seves famílies. Tot i això, moltes d’aquestes activitats es poden adaptar a diferents edats, fins i tot són aptes per adults.

Tot i que aquesta entrada pugui semblar una recomanació literària, us ben asseguro que no ho és.
M’agradaria parlar-vos de les fortaleses i de les virtuts humanes, un dels aspectes que treballa la psicologia positiva. Seligman va parlar per primera vegada de psicologia positiva l’any 1999, tot i que s’atribueix el seu naixement l’any 2000, en un article publicat pel mateix Seligman juntament amb Csikszentmihaly. És en aquest article on apareix per primera vegada el concepte psicologia positiva.

Tot i això, va extremadament lligada a l’educació emocional ja que contribueix a reforçar-ne els objectius; treballant les emocions i el benestar. Els temes principals que tracta la psicologia positiva són les emocions, especialment les anomenades positives, el benestar emocional, la felicitat i el fluir. Bisquerra, en el llibre que us he comentat anteriorment,  explica que els aspectes concrets que treballa la psicologia positiva són: la fixació d’objectius vitals, la intel·ligència emocional, el maneig de les relacions de parella, el desenvolupament del control social i l’amistat, l’optimització de les relacions familiars, l’ús constructiu del temps lliure, optimisme, sentit de coherència, construcció de significats, esperança, resiliència, creixement posttraumàtic, etc.

En definitiva, la psicologia positiva es centra amb els aspectes positius del funcionament humà.
Com us he dit anteriorment presentar-vos més detalladament un d’aquests aspectes d’estudi de la psicologia positiva: les fortaleses i virtuts humanes.

Bisquerra també explica al llibre que un dels projectes existents per treballar els valors i les virtuts és el de Peterson y Park (2009) anomenat Valors en Acció (VIA, Values in Action). El projecte desenvolupa 24 fortaleses del caràcter distribuïdes en 6 virtuts. S’ha arribat a aquest punt després d’anys de recerca i investigació. La classificació de les virtuts i fortaleses VIA és la següent:

1. Saviesa i coneixement
         Creativitat: pensar en formes noves i productives de fer les coses
         Curiositat: tenir interès sobre totes les experiències que estan passant.
         Obertura de ment: pensar amb les coses amb profunditat i des de tots els punts de vista.
    Amor a l'aprenentatge: buscar el desenvolupament de noves habilitats, temes i cossos de coneixement.
         Perspectiva: ser capaç de proporcionar savis consells a altres.
2.Coratge
         Autenticitat: dir la veritat i presentar-se a un mateix de forma genuïna.
         Valor: no rendir-se davant l’amenaça, el desafiament, la dificultat o el dolor.
         Persistència: finalitzar el que es comença.
         Vitalitat: apropar-se a la vida amb il·lusió i energia.
3.Humanitat
         Bondat: fer favors i ajudar als demés.
         Amor: valorar les relacions properes amb els altres.
         Intel·ligència social: ser conscient dels motius  sentiments d’un mateix i dels altres.
4.Justícia
         Justícia: tractar a tot el món de la mateixa manera d’acord amb les nocions de justícia i equitat.
         Lideratge: organitzar activitats de grup i aconseguir que es portin a terme.
         Treball en equip: treballar bé com a membre d’un grup o un equip.
5.Contenció
         Capacitat de perdonar: perdonar aquells que ens han ofès o fet mal.
         Modèstia: deixar que els èxits propis parlin per si sols.
         Silenci: no dir les coses de les que després et pots penedir.
         Autoregulació: regular el que un sent i fa.
6.Trascendència
         Apreciació de la bellesa i l’excel·lència: percebre i apreciar la bellesa, l’excel·lència o la competència en tots els camps de la vida.
         Gratitud: ser conscient i agraït de les coses bones que passen.
         Esperança: esperar el millor i treballar per aconseguir-ho.
         Humor: gust pel riure i la broma; generar somriures als demés.
         Religiositat: tenir creences coherents sobre un propòsit més alt i un sentit a la vida.

Apuntat això, deixo la part més teòrica, no em voldria fer pesada ni allargar-me massa ni tampoc explicar-vos tot el contingut del llibre. No és que sigui la bíblia però t’asseguro que és un llibre molt amè i dinàmic per iniciar-te en l’educació emocional.

Volia presentar-te aquesta petita teoria perquè crec que és interessant per tenir un punt de partida alhora de treballar-nos, desenvolupar-nos i conèixer-nos, entrenar les nostres habilitats i capacitats, tenir en compte la salut emocional i la de les persones amb qui convivim i també i molt especialment per vetllar pel nostre benestar, tenint cura de nosaltres en tots els aspectes. Que el físic sigui l’únic que es veu no vol dir que la resta no existeixi. Tenir una concepció holística de nosaltres en cos ment i ànima ens ajudarà en millorar el benestar.

Segurament pensaràs que la teoria està molt bé però i tot això, com es posa en pràctica, com es fa? M’agradaria tenir la fórmula màgica per poder-ho fer, però no la tinc i sort! Perquè sinó, com es treballaria la creativitat?

Per tal de poder treballar tots aquests aspectes, és important que primer cada un prengui consciència d’allò que li agradaria canviar, millorar, aprendre, per tal de que un cop ho te detectat i clar, hi ha posat atenció i sap el que vol aconseguir pugui passar a buscar allò que creu que pot ser-li útil per avançar en aquesta transformació. Com es pot buscar això? No puc dir-te que facis això o facis allò, cadascú és únic i diferent a la resta, per tant el que a mi em funciona a tu potser no, t’animo a que descobreixis, investiguis, facis recerca sobre el que vols, torbaràs exercicis, activitats, lectures, eines, recursos i mil coses que et podran ajudar. Un cop ho tinguis entrena, entrena molt, posa-ho en pràctica i dóna’t permís per fallar, per cometre errors, perquè no has d’oblidar que estàs aprenent. Per aprendre i perquè allò que estem fent sigui significatiu i tingui sentit per un mateix és important que tingui impacte en nosaltres i de ben segur que quan hi ha un error aquest permet adonar-se del que no funciona o del que es pot millorar.

I és així, amb entrenament, constància, dedicació, esforç, paciència i amor avancem cap al canvi, a la transformació personal i el benestar. El més important de la vida d’un mateix és la seva vida.

Espero que el que he compartit amb tu avui et sigui útil, que t’hagi generat curiositat i ganes de descobrir, d’aprendre i d’entrenar-te. I em farà molt feliç saber que t’ha ajudat a despertar la consciència, encara que només sigui una mica.

“La curiosa paradoxa és que quan m’accepto a mi mateix puc canviar.”

Carl Rogers


Si t'ha agradat, també pots seguir-me al facebook:https://www.facebook.com/despertantconsciencies/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada